NS onderzoekt hoe rangeerbewegingen op het opstelterrein op afstand aangestuurd kunnen worden. Wij gebruikten eyetracking om te analyseren wat machinisten precies zien tijdens het klaarmaken van de trein. Wat valt op in de control room versus op de trein zelf? Hoe reageert iemand op een pop-up of alarm? Door deze inzichten konden werkprocessen en simulatortrainingen worden aangescherpt.
In samenwerking met Baanvak, opleider voor treindienstleiders van ProRail, testten wij hoe eyetracking kan helpen bij de intake van kandidaten. Door kijkgedrag tijdens cognitieve tests te analyseren, ontstond inzicht in leerstijlen en reactievermogen. De uitkomst: gepersonaliseerde leertrajecten die opleidingsduur met dagen kunnen verkorten en het succespercentage verhogen.
Voor mijnbouwbedrijf Rio Tinto, waar zware, onbemande treinen 24/7 erts vervoeren, optimaliseerden wij de werkplek van treincontrollers in het Australische control center. Met behulp van eyetracking en een interactief dashboard werd het kijkgedrag, vermoeidheid en informatieverwerking in kaart gebracht. Op basis van deze analyses werd de werkplek opnieuw ingericht: van schermpositie tot interface-inhoud. Dat resulteerde in snellere interventies bij verstoringen én meer comfort voor operators.
De potentie van eyetracking gaat verder dan rail. De technologie wordt ook ingezet voor:
Steeds staat centraal: wat ziet de mens, hoe reageert hij of zij en hoe kunnen we dat verbeteren?
De inzet van eyetracking sluit naadloos aan bij de ontwikkeling van Automatic Train Operation (ATO). In een toekomst waarin steeds meer treinen onbemand rijden, wordt de interactie tussen mens en machine essentieel. ATO biedt concrete voordelen: het optimaliseert de personeelsinzet in een tijd van schaarste, verhoogt de punctualiteit dankzij algoritmes die soepeler en consistenter rijden dan mensen, verlaagt het energieverbruik door efficiënter rijgedrag én maakt in combinatie met ERTMS een betere benutting van de bestaande infrastructuur mogelijk.
Wij verkennen met partners als ProRail en het ministerie van IenW hoe ATO en ERTMS gecombineerd kunnen worden op goederencorridors zoals de Betuweroute. De ervaring met eyetracking helpt bij het ontwerpen van veilige, efficiënte systemen en het realiseren van een toekomstbestendig railnet.
Neem contact op met onze rail experts
Het verbeteren van de internationale treinverbinding naar Berlijn, de ontwikkeling van de Oude Lijn inclusief nieuwe stations of de realisatie van een toekomstvaste energievoorziening voor het spoor: maak jij het mogelijk? Samen werken we aan projecten die direct impact maken. Elk project is een nieuwe uitdaging waarbij we onze grenzen verleggen en onze missie waarmaken: enhancing society together. Ben jij klaar om impact te maken?
mensgericht transformeren