City-Sprinter en vier nieuwe stations zorgen voor betere bereikbaarheid in Randstad

Haskoning maakt met haar consortiumpartners in een MIRT-verkenning inzichtelijk hoe vier nieuwe stations en een spoorverdubbeling kunnen worden gerealiseerd in de zuidelijke Randstad. Dit draagt bij aan een duurzame realisatie van de woningbouwopgave.
Neem contact opNeem contact op
Aankomende trein

Project facts

  • Klant
    ProRail
  • Locatie
    Verbinding tussen Leiden, Den Haag, Rotterdam en Dordrecht (De Oude Lijn)
  • Uitdaging
    Betere bereikbaarheid tussen Den Haag en Dordrecht
  • Oplossing
    Onderzoek naar de realisatie van vier nieuwe stations en spoorverdubbeling in de zuidelijke Randstad via een MIRT-verkenning
  • Datum
    2023 - heden

Iedere tien minuten een City-Sprinter

De verbinding tussen Leiden, Den Haag, Rotterdam en Dordrecht staat bekend als De Oude Lijn. Het is de spoorlijn die de steden in de zuidelijke Randstad met elkaar verbindt. Langs de Oude Lijn worden tot 2040 ongeveer 190.000 woningen gebouwd en 80.000 extra werkplekken gerealiseerd. Goed, snel en duurzaam openbaar vervoer is daarvoor essentieel. De uitdaging is: iedere tien minuten een City-Sprinter en vier nieuwe stations tussen Den Haag en Dordrecht. Het project maakt deel uit van het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) en is één van de grootste spoorprojecten in Nederland van de komende decennia. Haskoning voert samen met Benthem Crouwel Architecten, West 8 Urban Architects en AT Osborne de MIRT-verkenning uit.

Toekomstbestendige spoorverbinding: de Oude Lijn

Met een overkoepelende aanpak - in opdracht van ProRail - verkennen we de komende jaren hoe we de regio per trein bereikbaar kunnen houden. We brengen verschillende varianten in kaart om de noodzakelijke schaalsprong in mobiliteit mogelijk te kunnen maken. Omwonenden krijgen de ruimte om te reageren op de plannen en zelf voorstellen te doen. De verkenning richt zich op het realiseren van vier nieuwe stations op het traject: Rijswijk Buiten, Schiedam Kethel, Rotterdam Van Nelle en Dordrecht Leerpark. Vragen die we vanuit een integrale benadering en vanuit onze brede expertise beantwoorden zijn bijvoorbeeld: Welke verbouwingen zijn nodig aan het spoor en het toevoegen van stations? Hoe worden eventuele extra sporen ingepast in de omgeving, met respect voor de bestaande bebouwing en het groen in de regio? Wat zijn de gevolgen voor de kwaliteit van de leefomgeving, luchtkwaliteit en de natuur en het landschap?

Het is een complexe multidisciplinaire opgave

Dit project helpt de zuidelijke Randstad ook in de toekomst aantrekkelijk te maken om te wonen en te werken. We zijn nog breed aan het verkennen en het is een complexe multidisciplinaire opgave met veel stakeholders die we hierin zorgvuldig moeten meenemen zodat politiek-bestuurlijke besluitvorming soepel verloopt. Dat is een hele uitdaging.  Het is van essentieel belang dat de onderzoeken de juiste diepgang kennen en gedaan worden door de echte vak deskundigen. Dat vraagt om een goede afstemming met elkaar.
Anne Zwiersprogrammamanager Oude Lijn - deelstudie CitySprinter en Nieuwe Stations
Anne Zwiers

Efficiënt, snel en duurzaam

Efficiënt, snel en duurzaam openbaar vervoer maakt wonen en werken in de zuidelijke Randstad mogelijk én aantrekkelijk. Het streven is om de verkenning begin 2026 af te ronden zodat de politiek-bestuurders een besluit over het voorkeursalternatief kunnen nemen. En mocht het dan allemaal door gaan dan zal de uitwerking van de plannen naar schatting tot ca 2033 duren en de feitelijke bouw zal in 2040 afgerond zijn. 

Het consortium van Haskoning, Benthem Crouwel Architecten, West 8 en AT Osborne kreeg eerder al de opdrachten voor de herontwikkeling van de OV-knooppunten Leiden en Schiedam, ook onderdeel van de verkenning Oude Lijn in het kader van het MIRT.

Samen bouwen aan de toekomst van De Oude Lijn

We vinden het een prachtige uitdaging om samen met onze partners plannen te maken voor de vier nieuwe stations en de spoorinfrastructuur, vanuit de wensen van alle betrokken partijen én de mensen die er wonen en werken.
Martin CornelissenAssociate Director Rail, Haskoning
Martijn Cornelissen
Meer weten over  rail infrastructuur? - Neem contact op met onze rail experts

Meer weten over rail infrastructuur?

Neem contact op met onze rail experts

Wil jij bijdragen aan de duurzame verbetering van trein-, tram- en metronetwerken?

Het verbeteren van de internationale treinverbinding naar Berlijn, de ontwikkeling van de Oude Lijn inclusief nieuwe stations of de realisatie van een toekomstvaste energievoorziening voor het spoor: maak jij het mogelijk? Samen werken we aan projecten die direct impact maken. Elk project is een nieuwe uitdaging waarbij we onze grenzen verleggen en onze missie waarmaken: enhancing society together. Ben jij klaar om impact te maken?

Rail team

Omgevingsgericht verkennen

Door alle belanghebbenden te betrekken bij MIRT-verkenningen en haalbaarheidsstudies, onderzoeken we mogelijkheden, wensen en behoeften vanuit het perspectief van iedere betrokkene.
Train station in Rotterdam
Language is changing...