MerwedeLingelijn: toekomstbestendig spoor voor Zuid-Holland

Van visie naar realisatie: samen werken aan een duurzame en efficiënte spoorlijn
Neem contact opNeem contact op
Dutch city Dordrecht with railway bridge over river Oude Maas

Project facts

  • Klant
    ProRail (in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat)
  • Locatie
    MerwedeLingelijn, traject Dordrecht – Geldermalsen
  • Uitdaging
    Het realiseren van een toekomstbestendige spoorinfrastructuur en voorzieningen passend bij de introductie van nieuwe, langere treinen, geschikt voor ERTMS, binnen een complexe stakeholderomgeving en met oog voor tijdelijke en definitieve oplossingen.
  • Oplossing
    Perronverlengingen, uitbreiding energievoorziening, en het ontwikkelen van een nieuwe opstel- en schoonmaaklocatie voor treinen, met intensieve stakeholderparticipatie en oog voor fasering.
  • Datum
    Nazomer 2024 – eind 2026 (studie), ingebruikname vanaf 2027

Toekomstbestendig Spoor voor de MerwedeLingelijn

De MerwedeLingelijn, het drukke regionale spoortraject tussen Dordrecht en Geldermalsen, staat aan de vooravond van een grote transitie. In opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt ProRail samen met provincie Zuid-Holland, vervoerder Qbuzz en meerdere gemeenten aan een spoorlijn die klaar is voor de toekomst. Het project is een schoolvoorbeeld van omgevingsgericht verkennen, waarbij technische innovatie hand in hand gaat met intensieve samenwerking en participatie.

Klaar voor ERTMS en modern materieel

De invoering van het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS in Dordrecht en de komst van langere, modernere treinen vanaf 2027 vragen om forse aanpassingen aan de infrastructuur. De uitdaging ligt in het tijdig gereed maken van perrons, energievoorziening en opstelmogelijkheden, binnen een speelveld met veel betrokken partijen en uiteenlopende belangen. Omdat de definitieve inpassing meer tijd vergt, worden ook tijdelijke oplossingen ontwikkeld om de continuïteit van het treinverkeer te garanderen. 

Van brede verkenning naar gedragen oplossingen 

Het projectteam werkt volgens een MIRT-verkenning: breed starten en stapsgewijs toewerken naar kansrijke oplossingen. De kracht van deze aanpak ligt in structureel stakeholdermanagement, open participatieavonden voor omwonenden en nauwe samenwerking met partners zoals ETI Osborne. Door parallel tijdelijke én definitieve scenario’s te onderzoeken, wordt de continuïteit van de dienstregeling gewaarborgd. De kracht van het team ligt in het verbinden van technische inhoud met bestuurlijk draagvlak en communicatie.

Resultaten en oplossingen

  • Perronverlengingen: Alle perrons worden 10 tot 20 meter verlengd, zodat de nieuwe treinen kunnen halteren.
  • Uitbreiding energievoorziening: Aanpassingen aan onderstations zorgen voor voldoende vermogen, ook in uitzonderingssituaties.
  • Nieuwe opstel- en schoonmaaklocatie: Er wordt gezocht naar een locatie waar treinen efficiënt en hygiënisch kunnen worden gereinigd, passend bij de eisen van modern materieel.
  • Stakeholderparticipatie: Regelmatige bewonersavonden en afstemming met alle betrokken partijen zorgen voor draagvlak en transparantie.
  • Flexibele planning: Tijdelijke oplossingen zorgen ervoor dat de nieuwe treinen vanaf 2027 kunnen rijden, terwijl aan de uiteindelijke voorzieningen wordt gebouwd.
Meer weten over  rail infrastructuur? - Neem contact op met onze rail experts

Meer weten over rail infrastructuur?

Neem contact op met onze rail experts

Wil jij bijdragen aan de duurzame verbetering van trein-, tram- en metronetwerken?

Het verbeteren van de internationale treinverbinding naar Berlijn, de ontwikkeling van de Oude Lijn inclusief nieuwe stations of de realisatie van een toekomstvaste energievoorziening voor het spoor: maak jij het mogelijk? Samen werken we aan projecten die direct impact maken. Elk project is een nieuwe uitdaging waarbij we onze grenzen verleggen en onze missie waarmaken: enhancing society together. Ben jij klaar om impact te maken?

Rail team

Omgevingsgericht verkennen

Door alle belanghebbenden te betrekken bij MIRT-verkenningen en haalbaarheidsstudies, onderzoeken we mogelijkheden, wensen en behoeften vanuit het perspectief van iedere betrokkene.
Train station in Rotterdam