Station Nijmegen

Toekomstbestendig station Nijmegen: samen bouwen aan mobiliteit van morgen
Neem contact opNeem contact op
Station Nijmegen
Haskoning werkt samen met Dura Vermeer aan een grootschalige vernieuwing van station Nijmegen. Deze integrale opgave – in opdracht van ProRail, NS Stations en de gemeente Nijmegen – transformeert het station tot een modern, toegankelijk en toekomstbestendig mobiliteitsknooppunt. 

Project facts

  • Klant
    ProRail, NS Stations en gemeente Nijmegen
  • Locatie
    Station Nijmegen
  • Uitdaging
    Een toekomstbestendig station realiseren binnen een complexe spooromgeving, met minimale hinder voor reizigers en optimale afstemming tussen disciplines.
  • Oplossing
    Integrale vernieuwing van station Nijmegen inclusief nieuwe westelijke entree, verlengde tunnel, commerciële ruimtes, fietsenstalling, monumentrestauratie en herinrichting van de stationsomgeving.
  • Datum
    2024–2030
PHS Nijmegen is onderdeel van het landelijke Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS), waarin het spoor wordt klaargestoomd voor méér treinen, robuustere infrastructuur en een betere doorstroming. In nauwe samenwerking met Dura Vermeer werkt Haskoning aan een indrukwekkende vernieuwing van station Nijmegen. We leveren hiervoor multidisciplinaire expertise: van railverkeerstechniek, treinbeveiliging en bovenleiding tot civiele techniek, bouwkunde en architectuur.
Werkzaamheden station Nijmegen I Livestream ProRail

Spoorvernieuwing in het hart van de stad

Het werk is omvangrijk: aan de westzijde van station Nijmegen komt een nieuwe entree, verbonden met de bestaande oostzijde via een verlengde tunnel. Er worden commerciële ruimten toegevoegd, een nieuwe fietsenstalling gerealiseerd, monumentale elementen hersteld en nieuwe kappen geplaatst. Ook het openbaar gebied aan de westzijde van het station krijgt een volledige herinrichting. Daarnaast omvat het project een reeks spoorse aanpassingen binnen het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS): wissels worden verwijderd om het spoor robuuster te maken, perronindelingen worden aangepast en er worden maatregelen getroffen om de doorstroming van treinen te verbeteren.

De aanleiding? De verwachte groei in reizigersaantallen en goederenvervoer, de wens voor een veilig en toegankelijk station én een robuuster spoornetwerk. De opdrachtgevers ProRail, NS Stations en de gemeente Nijmegen brengen hun ambities samen in één integrale opgave die loopt tot 2030.

Integrale aanpak met multidisciplinaire expertise

Wat dit project uniek maakt binnen Haskoning, is de breedte van de inzet: alle infrastructuurdisciplines komen samen in één projectteam. Van treinbeveiliging, bovenleiding en tractie tot bouw, railverkeerstechniek en architectuur: alles wordt geleverd vanuit één geïntegreerd ontwerpteam. In nauwe samenwerking met Dura Vermeer wordt gewerkt volgens het principe: één team, één visie. Collega’s van Haskoning werken op het projectkantoor van Dura Vermeer in gemixte teams, waarbij ontwerp en uitvoering naadloos op elkaar aansluiten. Dankzij deze integrale werkwijze met korte lijnen en directe afstemming ontstaat een hechte samenwerking die leidt tot snelheid, flexibiliteit en kwaliteit.

Inclusieve samenwerking

Wat het project extra krachtig maakt, is de flexibiliteit die Haskoning biedt in de samenwerking. Zo wordt er actief meegedacht met opdrachtgevers om de beste oplossingen te realiseren. De kracht van het team zit ook in de diversiteit: collega’s met verschillende achtergronden en expertises werken intensief samen, waaronder ook internationale collega’s uit Vietnam die waardevolle werkervaring opdoen in Nederland. Deze samenwerking over grenzen heen draagt bij aan kennisuitwisseling, verbreding van perspectieven en extra meerwaarde voor de klant.

Duurzame mobiliteit

Door civiele techniek, spoorbouw, architectuur en installatietechniek slim te combineren, draagt Haskoning bij aan een soepele en duurzame mobiliteit in de regio. Voor de reiziger betekent dat: meer comfort, meer beleving en meer gemak. Station Nijmegen wordt zo niet alleen mooier en gebruiksvriendelijker, maar ook klaar voor de groei van morgen.

Station Nijmegen wordt niet alleen mooier en gebruiksvriendelijker, maar ook klaar voor de groei van morgen

Wat dit project uniek maakt, is de breedte van de inzet: alle infrastructuurdisciplines komen samen in één geïntegreerd ontwerpteam.
Marcel de CooAssociate director Rail, Sr Tender projectmanager Haskoning
Marcel de Coo
Meer weten over  rail infrastructuur? - Neem contact op met onze rail experts

Meer weten over rail infrastructuur?

Neem contact op met onze rail experts

Wil jij bijdragen aan de duurzame verbetering van trein-, tram- en metronetwerken?

Het verbeteren van de internationale treinverbinding naar Berlijn, de ontwikkeling van de Oude Lijn inclusief nieuwe stations of de realisatie van een toekomstvaste energievoorziening voor het spoor: maak jij het mogelijk? Samen werken we aan projecten die direct impact maken. Elk project is een nieuwe uitdaging waarbij we onze grenzen verleggen en onze missie waarmaken: enhancing society together. Ben jij klaar om impact te maken?

Rail team

Uitvoeringsgericht ontwerpen

Bij complexe railprojecten is een betrouwbaar ontwerp essentieel. Door integraal te ontwerpen, te testen en digitaal te ondersteunen, zorgen we voor tijdige oplevering, veiligheid en kwaliteit bij trein, tram en metro.
Ontdek het nu!
Tablet, rail and design
Language is changing...