GOW30: Aan de slag met 30 km per uur in de bebouwde kom

Steeds meer gemeenten kiezen voor GOW30: 30 km per uur als nieuwe norm. Met bewezen effect op veiligheid, duurzaamheid en leefbaarheid. Maar hoe pak je dat aan? Onze experts helpen je met onderbouwde keuzes die passen bij jouw gemeente.
Aan de slag met GOW30Aan de slag met GOW30
30 kilometerbord in Amsterdam

GOW30 is in opmars: steeds meer gemeenten kiezen voor 30 km/u als nieuwe standaard binnen de bebouwde kom. En dat werpt zijn vruchten af, zo zijn in Amsterdam de eerste effecten al zichtbaar*:

  • 11% minder ongevallen op de nieuwe 30-wegen en 24% minder ongevallen met trams en bussen.
  • 1,5 decibel minder verkeerslawaai, waardoor de stad stiller wordt.
  • 63% houdt zich helemaal of bijna aan de nieuwe snelheid.
  • Aanzienlijke daling van het aantal grove snelheidsovertredingen (>55 km/u): van 1% naar slechts 0,2%.
  • Geen negatieve invloed op responstijden van hulpdiensten of luchtkwaliteit.

Bron: 26 juni 2025 via gemeente Amsterdam

De geschikte GOW30 aanpak

Ook gemeenten als Ede, Utrecht en Nijmegen boeken resultaat. Maar waar begin je als gemeente met GOW30? Welke wegvakken zijn geschikt voor 30 km per uur? Waar moet je rekening mee houden als het gaat om OV en de nood- en hulpdiensten? Hoe ga je met de verschillende belanghebbenden om? En kies je voor een directe BBCM-methode (Bebording, Belijning, Communicatie & Monitoring), zoals in Amsterdam? Of voor een gefaseerde aanpak waarbij de snelheidsverlaging wordt gekoppeld aan reconstructie van de weg, zoals in Ede.

Allerlei vragen waar je als gemeente mee kan worstelen. Onze GOW30-mobiliteits experts helpen je met onderbouwde keuzes die passen bij de situatie van jouw gemeente. Zo zorgen we samen voor een veilige, duurzame en toekomstbestendige leefomgeving.

GOW30 als middel voor een leefbare stad

De integrale aanpak van Haskoning gaf ons naast inzicht ook concrete stappen naar realisatie. Zo maken we Ede stap voor stap veiliger, groener en dus leefbaarder. GOW30 is daarin geen doel op zich, maar een krachtig middel om onze ambities voor een gezonde en leefbare stad waar te maken.
Daniël WillemsVerkeerskundige bij gemeente EdeGroen, gedrag & Gis in Ede
Daniel Willems

Rijgedrag beïnvloed je met meer dan alleen verkeersborden

Bestuurders passen hun snelheid vaak onbewust aan op basis van hoe een straat eruitziet. Een smalle rijbaan, groen langs de weg of een speelse inrichting geven subtiele signalen af: hier hoort langzaam rijden bij. In Ede is dat bijvoorbeeld goed zichtbaar op de vernieuwde Telefoonweg. Waar ooit een brede, stenige verkeersader lag, is nu een groene, overzichtelijke 30 kilometerweg ontstaan. Met klinkers, ruime fietsstroken en een rustige uitstraling nodigt de straat uit tot aangepast rijgedrag.

Intelligente Snelheidsadaptatie ISA en GOW30
gow30 met groen
logo
Telefoonweg in Ede vóór invoering 30 km/u
logo
Telefoonweg in Ede na invoering 30 km/u

GIS-analyse: van data naar prioriteren van maatregelen

Een GIS-analyse (Geografisch Informatiesysteem) brengt uiteenlopende ruimtelijke data samen op kaartniveau. Denk aan verkeersintensiteit, beschikbare ruimte, groenstructuren, hittestress en meer. Door deze gegevens te combineren en visueel te maken, ontstaat een integraal beeld van de omgeving. Dit maakt het mogelijk om snel te zien waar kansen liggen voor verbetering, waar knelpunten ontstaan en hoe verschillende opgaven elkaar beïnvloeden. Zo helpt GIS niet alleen bij het onderbouwen van keuzes, maar ook bij het voeren van het gesprek met stakeholders en het prioriteren van maatregelen.

Tool die helpt goede keuzes te maken in Nijmegen

Met de komst van GOW30 willen wij goede keuzes maken, met verkeersveiligheid als hoogste prioriteit. De tool van Haskoning en Cyclomedia maakt niet alleen zichtbaar welke wegen voor 30km/u in aanmerking komen, maar ook waar aanpassingen nodig zijn om wegen verantwoord 50 km/uur te houden.
Davy Beumer Senior Beleidsadviseur Mobiliteit, Gemeente NijmegenGOW30 aanpak Nijmegen
Davy Beumer

GOW30: Zij gingen je voor

Amsterdam OV

Directe BBCM-methode

Extra maatregelen voor openbaar vervoer in Amsterdam

Welke aanvullende maatregelen zijn nodig voor een toekomstbestendig openbaar vervoer in Amsterdam om eploitatieverlies tegen te gaan? Een rekenmodel, ontwikkeld door Haskoning in samenwerking met een aantal andere partners, wijst de weg naar geschikte maatregelen.
GOW30-aanpak Amsterdam

Gefaseerde aanpak

GOW30 in Ede: waar gedrag, groen en GIS samenkomen

Ede laat zien hoe je met integrale analyses en een gefaseerde aanpak écht werk maakt van GOW30. Een inspirerend voorbeeld voor elke gemeente die ruimte wil geven aan fietsers, voetgangers en een gezonde stad.
GOW30-aanpak in Ede
overzichtsfoto station Ede-Wageningen met Ede en groen
GOW 30 - Utrecht inrichting Amsterdamsestraatweg

Hybride aanpak

Met stakeholders naar een veilig GOW30 in Utrecht

De Amsterdamsestraatweg in Utrecht wordt een veilige, leefbare en aantrekkelijke winkelstraat, met een snelheidslimiet van 30 kilometer per uur én aandacht voor klimaatadaptatie. Haskoning is in elke fase betrokken en zorgt voor draagvlak.
GOW30-aanpak Utrecht

Gefaseerde aanpak

Slim op weg naar GOW30 in Nijmegen

Een door Haskoning en Cyclomedia ontwikkelde tool geeft datagestuurd inzicht in de vorm, functie en het gebruik van het wegennet. Dit helpt bij het maken van juiste keuzes voor een nieuwe wegcategorisering. De tool is met succes beproefd in en met de gemeente Nijmegen.
GOW30-aanpak Nijmegen
Slim op weg naar GOW30 in Nijmegen

Handreiking voor GOW30 binnen de bebouwde kom

Deze CROW handreiking ondersteunt gemeenten bij het verbeteren van de verkeersveiligheid door het toepassen van het wegtype GOW30. Het document beschrijft de belangrijkste ontwerpprincipes en inrichtingseisen die horen bij deze nieuwe categorisering van wegen binnen de bebouwde kom.

Keuzedocument GOW30-aanpak

Maak een weloverwogen keuze tussen directe invoering of een gefaseerde implementatie van 30 km/u op GOW-wegen. Maak beleidskeuzes met deze heldere en bewezen afwegingscriteria.
Download
GOW30 in Utrecht
Aan de slag  voor duurzame mobiliteit? - Onze adviseurs helpen u graag op weg!

Aan de slag voor duurzame mobiliteit?

Onze adviseurs helpen u graag op weg!

Language is changing...