De gemeente Ede onderzocht welke wegen geschikt zijn voor inrichting als GOW30 (gebiedsontsluitingsweg 30 km/u) en hoe dit in de praktijk gerealiseerd kan worden. Daarbij staat GOW30 niet op zichzelf, maar is het een middel om een groter doel te bereiken: een verkeersveilig netwerk van gebiedsontsluitingswegen in een stad die ondanks een forse woningbouwopgave leefbaar en bereikbaar blijft.
De gemeente werkt aan een gezonde stad waarin de openbare ruimte uitnodigt tot fietsen en wandelen. Dat vraagt om veilige wegen, met ruimte voor langzaam verkeer. Doorgaand verkeer wordt zoveel mogelijk gebundeld op het hoofdwegennet, zodat de routes door de stad vooral gebruikt worden voor bestemmingsverkeer.
Idealiter worden gemotoriseerd en langzaam verkeer op gebiedsontsluitingswegen van elkaar gescheiden. Waar de ruimte dat toelaat, blijft 50 km/u mogelijk met vrijliggende fietspaden. Maar op veel plekken ontbreekt die ruimte. Dan kiest de gemeente bewust voor het mengen van verkeer en een inrichting op 30 km/u. Dit maakt wegen rustiger en levert direct winst op voor de verkeersveiligheid.
Haskoning bracht het volledige wegennet in kaart met GIS, gedragsonderzoek en analyses van groen, hittestress en ruimtegebruik. Daarbij werd zowel een netwerkbenadering toegepast om verkeersstromen te analyseren, als een gedetailleerde analyse van de huidige situatie per wegvak. Dit resulteerde in een integraal advies per wegvak dat rekening houdt met mens, milieu en mobiliteit.
Met behulp van een op maat gemaakte GIS-analyse (Geografisch Informatiesysteem) zijn ruimtelijke gegevens – zoals verkeersstromen, beschikbare ruimte, groenstructuren en hittestress – visueel en integraal geanalyseerd. De kracht hiervan is het combineren van data op kaartniveau, waardoor snel inzicht ontstaat in waar kansen en knelpunten liggen.
Zie hier de link naar de GIS-analyse voor de gemeente Ede: BJ2780 Ede GOW-B
Gedrag beïnvloed je niet alleen met borden. Door visuele prikkels zoals bomen of beplanting op strategische plekken, remmen bestuurders vanzelf af. Ook de inrichting van de omgeving speelt mee: een kindvriendelijke wijk roept ander gedrag op dan een open, rechte weg.
Een sprekend voorbeeld in Ede is de Telefoonweg langs het centrum: ooit een brede, versteende GOW met dominante autoruimte, nu een GOW30 met klinkers, bredere fietsstroken en groen. De straat oogt rustiger, de auto past zich aan, en de weg wordt breed gewaardeerd als een veilige, rustige en prettige omgeving.
Ede beschikt over een concreet, gefaseerd plan: van wegen die direct kunnen worden aangepast tot routes die herinrichting vragen. In de oudere wijken gaat de snelheid vrijwel overal naar 30 km/u. De auto doet een stap terug; de openbare ruimte wordt groener en uitnodigender. Door GOW30 strategisch in te zetten, ontstaat een netwerk van veilige, leefbare wegen dat doorgaand verkeer uit woonwijken weert.
De oplossingen dragen bij aan een veilig, bereikbaar en actief Ede, onder andere door meer ruimte voor groen, fietsers en voetgangers.
Onze adviseurs helpen u graag op weg!