Het Europese treinverkeer digitaliseert. Daarom wordt op het spoortraject van Dordrecht tot aan de Belgische grens het Europese treinbeveiligingssysteem ERTMS (European Rail Traffic Management System) geïmplementeerd. Haskoning is als ingenieursbureau verantwoordelijk voor het ontwerp van perceel 2 binnen dit traject, in opdracht van ProRail. Dit doet Haskoning in samenwerking met drie andere erkende ingenieursbureaus binnen een kennisalliantie. Samen zorgen we ervoor dat het treinverkeer op dit internationale traject straks veilig, betrouwbaar en interoperabel is.
ERTMS vervangt de huidige nationale treinbeveiligingssystemen. Het maakt treinverkeer over de grens eenvoudiger en veiliger, omdat machinisten niet langer te maken hebben met verschillende signaleringen per land. Informatie over snelheid, remmen en seinen wordt via een centraal systeem en balises direct naar de trein gestuurd. Hiervoor worden duizenden assentellers en balises langs het spoor geplaatst. Zo weet het systeem altijd waar een trein zich bevindt en kunnen machinisten tijdig worden geïnformeerd.
Wat dit project bijzonder maakt, is dat Haskoning samen met drie andere ingenieursbureaus meebouwt aan de toekomst van spoorveiligheid in Europa. Niet alleen door te ontwerpen, maar ook door actief bij te dragen aan tooling, standaarden en kennisontwikkeling. Zo ontwikkelde Haskoning samen met Sweco een hellingsegmenteringstool, waarmee hoogteverschillen op het spoor automatisch worden geanalyseerd, wat cruciaal is voor veilige communicatie met treinen.
Neem contact op met onze rail experts
Het verbeteren van de internationale treinverbinding naar Berlijn, de ontwikkeling van de Oude Lijn inclusief nieuwe stations of de realisatie van een toekomstvaste energievoorziening voor het spoor: maak jij het mogelijk? Samen werken we aan projecten die direct impact maken. Elk project is een nieuwe uitdaging waarbij we onze grenzen verleggen en onze missie waarmaken: enhancing society together. Ben jij klaar om impact te maken?
uitvoeringsgericht ontwerpen