Loopstroomsimulatie biedt inzicht in drukte station Dordrecht

Op de weg en in het openbaar vervoer wordt het steeds drukker. Hoe gaan stations hiermee om zonder in te leveren op bereikbaarheid? In opdracht van Prorail voerden wij een voorstudie uit waarmee de organisatie handvatten heeft om deze transferopgave bij station Dordrecht aan te pakken.
Station Dordrecht

Station Dordrecht is een van de stations op de Oude Lijn. Deze spoorlijn verbindt steden als Leiden, Den Haag, Delft, Rotterdam en Dordrecht in de zuidelijke Randstad met elkaar. In de komende jaren worden veel extra woningen en arbeidsplaatsen langs de Oude Lijn gerealiseerd. Dit betekent dat meer mensen zullen reizen, zowel op de weg als op het spoor. Hoe wordt extra drukte voorkomen en ontstaat een milieuvriendelijk alternatief voor de auto? Efficiënt, snel en duurzaam openbaar vervoer is hierbij cruciaal.

Om de bereikbaarheidsopgave langs de Oude Lijn in goede banen te leiden, is een studie gestart binnen het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT). Station Dordrecht is hier onderdeel van. De MIRT-verkenning richt zich op benodigde aanpassingen aan het station en de directe omgeving. Het doel hierbij is om het station en de omgeving aantrekkelijk en toekomstbestendig te maken voor de verwachte groei in reizigersaantallen.

Loopstroomsimulatie verwachte drukte 2040

Haskoning heeft in opdracht van ProRail een voorstudie uitgevoerd. Het ging hierbij om een loopstroomsimulatie van station Dordrecht. Hiermee wil de organisatie meer inzicht verkrijgen in de huidige drukte (nulsituatie) en de verwachte drukte in het prognosejaar 2040.

Aan de hand van de aangeleverde tekeningen en informatie hebben wij een simulatiemodel ontwikkeld van de huidige situatie. Dit model is gevalideerd op basis van in- en uitcheckgegevens en expert judgement van de projectgroep. Aan deze groep namen experts van ProRail, NS, de gemeente Dordrecht en provincie Zuid-Holland deel.

Haskoning heeft de expertise en de methode in huis om deze complexe transferopgave helder in kaart te brengen. Tegelijkertijd is zij een vertrouwenwekkende partner richting stakeholders.

Richard DekkerPlanontwikkelaar bij ProRail

Gefundeerde keuzes maken door simulatie voetgangersstromen

Met het gevalideerde model zijn simulaties uitgevoerd voor zowel de ochtend- als de avondspits in 2040. Het simulatiemodel geeft inzicht in de drukte die op de verschillende locaties in het station ontstaat. Denk hierbij aan de perrons, drukte op en rond de trappen, maar ook de reizigerstunnel en de gebieden rondom de in- en uitcheckpoortjes en commercie.

Dankzij het simulatiemodel heeft ProRail een beter beeld van de verwachte knelpunten op station Dordrecht. Ook kunnen ProRail, gemeente Dordrecht en provincie Zuid-Holland gefundeerde keuzes maken in de focus voor de MIRT-verkenning. Het simulatiemodel kan later in de studie gebruikt worden voor de analyse van ontwikkelscenario’s.

3D-weergave van het simulatiemodel
3D-weergave van het simulatiemodel
Aan de slag  voor duurzame mobiliteit? - Onze adviseurs helpen u graag op weg!

Aan de slag voor duurzame mobiliteit?

Onze adviseurs helpen u graag op weg!

Mobiliteitstransitie: samen aan de slag voor duurzame mobiliteit

De overgang naar duurzame mobiliteit vraagt om een nieuwe verdeling van de ruimte over voetgangers, fietsers, ov en auto’s. Samen met u en andere stakeholders werken wij aan een mobiliteitssysteem dat in balans is. Zo creëren we samen een veilige, bereikbare en leefbare omgeving.

mobiliteitstransitie
Language is changing...