Het is een bekend hoofdpijndossier voor ProRail: de spoordijk zakt langzaam in en de treinen rijden daar op de slappe ondergrond van klei en veen. De ontwikkeling houdt in dat er enorme met grind gevulde kousen (kolommen) verticaal de grond in worden gebracht; als een fundering die de bodem stabieler en steviger maakt. Het resultaat is een duurzame innovatie waarbij het hele spoor- en baanlichaam verbeterd wordt zonder het spoor open te breken. Dit vindt nu dus plaats in bestaand spoor, met nauwelijks hinder en dat is bijzonder te noemen.
ProRail contracteerde een kenniscombinatie met daarin de bedrijven Haskoning, Swietelsky Rail Benelux en Boskalis Nederland om baanstabiliteit op een duurzame wijze drastisch te verhogen. De kolommen van grind vormen een nieuwe fundering voor de spoordijk en gaan verticaal de grond in tussen en naast de dwarsliggers van het spoor.
In Friesland zijn nu zulke grindkolommen geïnstalleerd onder het spoor. In de eerste week van augustus werd de laatste kolom aangebracht. “Daarna leg je de ballast terug en rijden de treinen er weer veilig overheen. De ingreep heeft minimale impact op het treinverkeer en we hebben de bodem voorzien van sensoren zodat we precies snappen wat er gebeurt in de ondergrond als er een trein overheen rijdt. Met die kennis verbeteren we onszelf weer. Je kunt wel zeggen dat dit geheel van ontwerp en uitvoering de Champions League van de geotechniek is”, aldus Jelle van der Zon, geotechnisch ingenieur bij Haskoning.
De oplossing met grindkolommen als funderingen in de spoordijk is aanzienlijk duurzamer dan de stalen damwanden die nu worden toegepast. En maatschappelijk gezien aantrekkelijker dan een oplossing op basis van steunbermen.
Gecombineerde kennis van ontwerp, uitvoering en monitoring vormt de basis voor deze verdere ontwikkeling.
Neem contact op met onze rail experts