Verkeersveiligheid rond schoolomgevingen begint bij de ouder

30-10-2025
Mobiliteit
Veel basisscholen liggen aan onveilige wegen, aldus veel ouders. Toch ligt de sleutel tot een veilige schoolomgeving niet alleen bij infrastructuur, maar vooral bij het gedrag van juist die ouders. Mobiliteitsexpert Lucien de Baere deelt zijn visie en persoonlijke ervaringen.
Meisje aan de hand van ouder
[object Object] [object Object]

Luciende Baere

Lucien de Baere is mobiliteitsexpert bij Haskoning. Als adviseur mobiliteit zet hij zich dagelijks in voor veilige en duurzame mobiliteit. Voor iedereen, maar steeds vaker ook voor onze jongste weggebruikers. 

Verkeersveiligheid schoolomgeving: het begint bij onszelf

Het recente nieuws van de Fietsersbond liegt er niet om: veel basisscholen in Nederland liggen aan gevaarlijke wegen. Als mobiliteitsexpert en vader raakt dit mij persoonlijk. Want hoewel infrastructuur een belangrijke rol speelt in een veilige schoolomgeving, ligt de sleutel vaak dichterbij dan we denken, namelijk bij onszelf, de ouders.

Elke ochtend zie ik het gebeuren: een drukte van jewelste rond de school, met auto’s die af en aan rijden. Last minute zoekend naar een parkeerplaats dicht bij de ingang van school. Begrijpelijk, want het voelt efficiënt om je kind met de auto af te zetten en direct door te rijden naar je werk maar het draagt niet bij aan de verkeersveiligheid. Integendeel.

10 minuten extra voor een veilige schoolomgeving

Zelf kies ik inmiddels bewust voor de fiets. Mijn dochter en ik fietsen samen naar school, ik fiets terug naar huis en pak daarna pas de auto. Het kost me hooguit tien minuten extra, maar het levert zoveel meer op: een stukje beweging, gezelligheid en het draagt bij aan de verkeersveiligheid.

Uit het werkveld hoor ik de laatste tijd berichten dat sommige scholen en gemeenten nadenken over het geven van fietslessen omdat kinderen simpelweg niet kunnen fietsen. Dat is zorgelijk. Fietsen is niet alleen een vaardigheid, het is ook een manier om zelfstandigheid te ontwikkelen, te bewegen, verkeersinzicht op te doen en gezonder op te groeien.
Lucien de Baere

“De grootste sleutel tot verkeersveiligheid rond schoolomgevingen ligt niet in de infrastructuur, maar bij het gedrag van ouders. En daar kunnen kinderen ook weer een sleutelrol in spelen.”

Lucien de BaereMobiliteitsexpert bij Haskoning
Infrastructuur is belangrijk, maar niet allesbepalend. Veel schoolomgevingen liggen aan drukke 50-kilometerwegen, waar een andere inrichting beter zou passen. Aanpassingen aan de infrastructuur kunnen dan veel bijdragen aan de verkeersveiligheid. Maar zonder gedragsverandering blijft het dweilen met de kraan open.

Gedrag speelt een minstens zo grote rol. Kinderen zijn hierin een sleutelgroep. Ouders beïnvloeden het gedrag van hun kinderen, maar de invloed werkt ook andersom: kinderen kunnen ouders inspireren tot veiligere en gezondere keuzes. Er bestaan diverse programma’s die kinderen en daarmee ook ouders stimuleren om bijvoorbeeld vaker de fiets te pakken. Wil je meer weten over deze programma’s? Neem dan gerust contact met ons op.

Bovenal vraagt verkeersveiligheid rond scholen om een integrale aanpak: infrastructuur én gedragsbeïnvloeding. Samen met onze verkeerspsychologen, verkeerskundigen en ontwerpers maken we schoolomgevingen veiliger. Zo zetten we ons in om zowel kinderen als ouders weer actief lopend of op de fiets te krijgen.
Aan de slag  voor duurzame mobiliteit? - Onze adviseurs helpen u graag op weg!

Aan de slag voor duurzame mobiliteit?

Onze adviseurs helpen u graag op weg!

Language is changing...