College en Raad zijn verplicht een omgevingsvisie vast te stellen met daarin de ambities en beleidsdoelen voor de fysieke leefomgeving voor de lange termijn (richting 2040 / 2050). Mobiliteit vormt hierin een belangrijk onderdeel én sturend instrument. Concrete handvatten voor de eerste 4 tot 8 jaar ontbreken meestal in een omgevingsvisie.
Een sterk mobiliteitsbeleid biedt deze handvatten en beschrijft integraal en samenhangend de visie van de gemeente op verkeer en vervoer. Het geeft invulling aan concrete maatregelrichtingen die nodig zijn om de gewenste situatie te bereiken en welke financiering en planning hierbij hoort.
De omgevingswet bepaalt dat gemeenteraden, provinciale staten en de minister een omgevingsvisie moeten vaststellen. Deze visies kennen vaak een hoog abstractieniveau waardoor concrete onderwerpen in een Programma worden vastgelegd. Een aantal Programma's zijn bij wet verplicht. Een mobiliteitsprogramma is wettelijk niet verplicht.
Gemeenten behouden in de omgevingswet de vrijheid om eigen beleid te ontwikkelen, zolang dit aansluit bij de bredere ruimtelijke visie en doelstellingen. Of het nu gaat om een Mobiliteitsprogramma, Mobiliteitsplan, Circulatieplan of Bereikbaarheidsagenda — al deze vormen kunnen dienen als thematisch programma.
Zo behoudt de gemeente de vrijheid om eigen beleid te voeren, mits dit past binnen de bredere ruimtelijke koers. En daarmee dus ook gelegenheid om aanverwant beleid vast te stellen zoals parkeerbeleid, verkeerseducatieplan, fietsprogramma, Visie Openbaar Vervoer etc.
In Veldhoven, waar hightech innovatie en dorps karakter samenkomen, was het de kunst om alle geluiden te vangen. Haskoning hielp ons niet alleen luisteren, maar ook verbinden. Zo ontstond een mobiliteitsvisie die net zo veelzijdig is als onze gemeente zelf.
Meer dan een mobiliteitsopgave
Onze kijk op mobiliteitsbeleid
Mobiliteitsvisie
Mobiliteitsplan
Mobiliteitsplan
Onze adviseurs helpen u graag op weg!