Succesvol mobiliteitsbeleid: van visie naar implementatie

Nederland verandert. Ontwikkelingen als de woningbouwopgave, bevolkingsgroei en klimaatverandering vragen om nieuwe mobiliteitsvormen. Kies voor een integraal mobiliteitsbeleid waar veiligheid, leefbaarheid, duurzaamheid en bereikbaarheid voor iedereen geborgd zijn.
StappenplanStappenplan
fietsers in groene omgeving

College en Raad zijn verplicht een omgevingsvisie vast te stellen met daarin de ambities en beleidsdoelen voor de fysieke leefomgeving voor de lange termijn (richting 2040 / 2050). Mobiliteit vormt hierin een belangrijk onderdeel én sturend instrument. Concrete handvatten voor de eerste 4 tot 8 jaar ontbreken meestal in een omgevingsvisie.

Integraal mobiliteitsbeleid biedt richting

Een sterk mobiliteitsbeleid biedt deze handvatten en beschrijft integraal en samenhangend de visie van de gemeente op verkeer en vervoer. Het geeft invulling aan concrete maatregelrichtingen die nodig zijn om de gewenste situatie te bereiken en welke financiering en planning hierbij hoort.

Een goed doordacht mobiliteitsbeleid helpt om:

  • Gericht te sturen op verkeersveiligheid en een modal shift naar duurzame mobiliteit
  • De bereikbaarheid en leefbaarheid voor alle verkeersdeelnemers te verbeteren
  • Ruimte te creëren voor nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen in een prettige leefomgeving voor bewoners en ondernemers
  • Versnippering van maatregelen en ad-hoc maatregelen te voorkomen
  • Investeringen te baseren op een heldere, toekomstgerichte mobiliteitsvisie

Mobiliteitsbeleid in relatie tot de omgevingswet

De omgevingswet bepaalt dat gemeenteraden, provinciale staten en de minister een omgevingsvisie moeten vaststellen. Deze visies kennen vaak een hoog abstractieniveau waardoor concrete onderwerpen in een Programma worden vastgelegd. Een aantal Programma's zijn bij wet verplicht. Een mobiliteitsprogramma is wettelijk niet verplicht.

Gemeenten behouden in de omgevingswet de vrijheid om eigen beleid te ontwikkelen, zolang dit aansluit bij de bredere ruimtelijke visie en doelstellingen. Of het nu gaat om een Mobiliteitsprogramma, Mobiliteitsplan, Circulatieplan of Bereikbaarheidsagenda — al deze vormen kunnen dienen als thematisch programma.

Zo behoudt de gemeente de vrijheid om eigen beleid te voeren, mits dit past binnen de bredere ruimtelijke koers. En daarmee dus ook gelegenheid om aanverwant beleid vast te stellen zoals parkeerbeleid, verkeerseducatieplan, fietsprogramma, Visie Openbaar Vervoer etc.

De kracht van de combinatie:

Samenbrengen van de veelzijdigheid in onze gemeente

In Veldhoven, waar hightech innovatie en dorps karakter samenkomen, was het de kunst om alle geluiden te vangen. Haskoning hielp ons niet alleen luisteren, maar ook verbinden. Zo ontstond een mobiliteitsvisie die net zo veelzijdig is als onze gemeente zelf.

 

Jeroen RooijakkersWethouder Financiën bij de gemeente Veldhoven
jeroen rooijakkers
Stappenplan

Kies voor een bewezen aanpak

Een helder en concreet plan maakt het mobiliteitsbeleid niet alleen ambitieus, maar ook uitvoerbaar. Met dit concrete stappenplan vertaal je visie naar concrete maatregelen, inclusief tips voor participatie met inwoners, ondernemers en bestuur.
Download
proces integraal mobiliteitsbeleid

Meer dan een mobiliteitsopgave

Square
Economische opgave
Een efficiënte infrastructuur en goede bereikbaarheid van bedrijven stimuleren de lokale economie, trekken nieuwe bedrijven aan en ondersteunen bestaande bedrijven, wat leidt tot meer banen en economische ontwikkeling.
Square
Ruimtelijke opgave
Integratie van mobiliteit met ruimtelijke planning zorgt voor een duurzame en leefbare stad, vermindert verkeerscongestie, bevordert milieuvriendelijke vervoersopties en creëert aantrekkelijke openbare ruimtes.
Square
Sociale opgave
Verbeterde toegankelijkheid en inclusiviteit door goede verbindingen tussen wijken en voorzieningen, wat sociale cohesie bevordert en ongelijkheid vermindert.

Onze kijk op mobiliteitsbeleid

Square
Inclusieve samenleving
We hanteren het STOMP-principe en de menselijke maat voor inclusieve mobiliteit. Dit bevordert leefbaarheid en toegang tot voorzieningen via beter OV en infrastructuur voor lopen en fietsen, zodat iedereen zich gezond en gelijkwaardig kan verplaatsen.
Square
Educatie en groei
Educatie bevordert verkeersveiligheid en mobiliteitsbewustzijn. Samen met scholen, gemeenten en overheden worden projecten opgezet voor jong en oud, zodat iedereen bewust en veilig aan het verkeer kan deelnemen. Verkeersveiligheid staat centraal, met focus op preventie.
Square
Gezonde leefomgeving
Mobiliteit draagt bij aan een gezonde leefomgeving door CO2-uitstoot te verminderen, luchtkwaliteit te verbeteren en ruimte te maken voor groen en water. Fietsen, lopen, OV en Zero Emissie Logistiek zijn essentieel voor een klimaatbestendige, leefbare stad.
Square
Innovatie
Slimme technologieën zoals verkeersmanagement, MaaS en slimme camera’s verbeteren verkeersstromen, verkorten reistijden en verhogen veiligheid. Door software als Nebula en Flowtack optimaal te benutten, integreren we vervoer en bieden we gepersonaliseerd reisadvies.

Uitgebreid participatieproces met alle kernen

Dankzij de professionele begeleiding van het participatieproces hebben we waardevolle input opgehaald uit onze gemeenschap. De betrokkenheid van inwoners, dorpsraden en maatschappelijke partners is op een zorgvuldige en toegankelijke manier gefaciliteerd, wat heeft bijgedragen aan een breed gedragen mobiliteitsvisie voor de toekomst van Land van Cuijk.
Eric NoijBeleidsadviseur mobiliteit bij gemeente Land van Cuijk
Beleidsadviseur mobiliteit bij team ruimtelijk beleid gemeente Land van Cuijk

Een duurzaam mobiliteitsbeleid, zij gingen je voor

mobiliteitsbeleid veldhoven

Mobiliteitsvisie

Veldhoven

De mobiliteitsvisie van Veldhoven schetst een duurzame, veilige en bereikbare toekomst voor verkeer en vervoer, met ruimte voor de diversiteit van wijken en inwoners in de gemeente. De visie is tot stand gekomen via participatie met inwoners, bedrijven en regionale partners, en speelt in op gerichte groei, technologische ontwikkelingen en gedragsverandering.
Mobiliteitsvisie VeldhovenMobiliteitsvisie Veldhoven

Mobiliteitsplan

Doetinchem

Het Mobiliteitsplan Doetinchem 2036 richt zich op duurzame, veilige en toegankelijke mobiliteit met meer ruimte voor fietsers, voetgangers en openbaar vervoer. Het plan is opgesteld via participatie van inwoners, belangengroepen en de gemeenteraad, met digitale en fysieke sessies en een openbare inspraakperiode.
Mobiliteitsplan DoetinchemMobiliteitsplan Doetinchem
overzichtsfoto Doetinchem
Mobiliteitsplan Land van Cuijk

Mobiliteitsplan

Land van Cuijk

De Mobiliteitsvisie van Land van Cuijk richt zich op veilige, duurzame en bereikbare mobiliteit voor alle kernen. De breed gedragen visie is ontwikkeld met input van inwoners, dorpsraden en hulpdiensten via een online knelpuntenkaart, een Mobiliteitscafé, online beleidskeuze-stellingen en interactieve reviews met de gemeenteraad. De mobiliteitsvisie is de basis geweest voor een toekomstgericht uitvoeringsplan met een sterke positie voor mobiliteit in de ruimtelijke opgaven.
Mobiliteitsvisie Land van CuijkMobiliteitsvisie Land van Cuijk

Een effectieve aanpak begint bij de lokale context

Door lokaal maatwerk en regionale samenwerking ontstaan oplossingen die beter aansluiten bij de leefomgeving, duurzamer zijn én breder gedragen worden. Mobiliteit stopt niet bij de gemeentegrens, dus bundelen we krachten over grenzen heen voor een bereikbare en leefbare regio.
Lieke HüsslageMobiliteitsadviseur bij HaskoningLinkedinLinkedin
Lieke Hüsslage
Aan de slag  voor duurzame mobiliteit? - Onze adviseurs helpen u graag op weg!

Aan de slag voor duurzame mobiliteit?

Onze adviseurs helpen u graag op weg!

Language is changing...