Oosterweelverbinding: doorstroming én leefbaarheid in Antwerpen

Door de aanleg van de Oosterweelverbinding, waar de ondertunneling van het Albertkanaal een belangrijk onderdeel van vormt, wordt een jarenlang knelpunt in het Vlaamse wegennet opgelost.

Project facts

  • Klant
    TM ROCO, consortium van Belgische aannemers
  • Locatie
    Atwerpen, BE
  • Datum
    2020 -heden
  • Uitdaging
    Doorstroming en leefbaarheid in Antwerpen
  • Oplossing
    Gestapelde tunnels onder nieuw park 

Uitdaging: doorstroming én leefbaarheid in Antwerpen

Antwerpen is een essentiële en geweldig drukke verkeersader. Op het drukste deel van de beruchte Ring passeren per etmaal ongeveer een kwart miljoen voertuigen. De verkeerdrukte zorgt voor veel vertraging, en dus economische schade. Bovendien is het een aanslag op de leefbaarheid, de luchtkwaliteit en de veiligheid. De maatschappelijke kosten zijn dus ook enorm. Belangrijke oorzaak van de overlast is dat de Ring van Antwerpen nog altijd niet gesloten is. Bij de haven, waar het geld wordt verdiend, ontbreekt nog een deel. De zeer omvangrijke en ingrijpende Oosterweelwerken moeten zorgen voor de ontbrekende schakel én voor meer leefbaarheid. Met onder meer de aanleg van tunnels onder het Albertkanaal  moet de Ring het komende decennium worden gesloten. Het doel: minder files, meer leefbaarheid.

De oplossing: gestapelde tunnels onder nieuw park 

Haskoning ontwerpt – onder meer – het ondergrondse verkeersknooppunt onder en in de nabijheid van het Albertkanaal. Dit bestaan uit vier kokers, per twee gestapeld; het tunnelcomplex heeft een lengte van ruim een kilometer. Erboven komt een nieuw, uitgestrekt park. Digitale tooling speelt een wezenlijke rol. Het hele project wordt in BIM ontworpen, wat resulteert in een gedetailleerde digitale projectbeschrijving die een hele projectcyclus lang beslissingen ondersteunt. Door ons geschreven scripts om berekeningen te automatiseren, zorgen voor tijdwinst en een kleinere foutkans. Directe opdrachtgever van Haskoning is TM ROCO, een consortium van vooraanstaande Belgische aannemers. Eindklant is Lantis, de door de Vlaamse overheid opgerichte beheersmaatschappij voor de Oosterweelwerken. Uniek in het project is dat Haskoning, de klant én de klant van de klant gebruik maken van hetzelfde samenwerkingsplatform, Autodesk Construction Cloud. Iedereen heeft toegang tot dezelfde informatie. Dit zorgt voor continue duidelijkheid en maakt het proces transparant en efficiënt.

Het resultaat: gezonde en toekomstbestendige motor voor economie

De fase van het definitieve ontwerp is nu aangebroken. Daarna is er nog veel detaillering nodig om te zorgen dat de aannemers met de werktekeningen aan de slag kunnen. Volgens de planning is het totale pakket in 2030 klaar. De ondertunneling van het Albertkanaal is een van de omvangrijkste delen van de Oosterweelwerken. Daarnaast komt er bijvoorbeeld een nieuwe tunnel onder de Schelde. Haskoning tekent ook voor dat ontwerp. Antwerpen en zijn haven kunnen dankzij de werken een motor blijven voor de Vlaamse en Europese economie. Door de ondertunneling van het Albertkanaal kom een viaduct te vervallen; daar komt een park dat stadsdelen verbindt voor fietsers en voetgangers. Het maakt Antwerpen gezonder en aangenamer om in te wonen, te werken en op bezoek te komen.

Oosterweelverbinding

Hieronder zie je het verschil tussen hoe het Oosterweelproject grotendeels in 2020 werd vergund in relatie tot de geplande werkzaamheden. Zo kan je onder andere zien dat de Ring tussen Merksem en Luchtbal wordt verdiept, hierdoor kan het gebied rondom de Groenendaallaan maximaal overkapt worden. Door de overkapping ontstaat ruimte voor een nieuwe uitgestrekte parkverbinding tussen Merksem en Luchtbal. In het park komen in alle richtingen veilige en comfortabele verbindingen voor fietsers en voetgangers. Een nieuwe fiets- en wandelbrug zorgt voor een veilige oversteek van de Groenendaallaan. Iets meer noordelijk komt er een extra, grote overkapping tussen Luchtbal en Merksem. Voor meer informatie, bekijk ook de voortgang op de Project Atlas applicatie.
logo
bestaand
logo
gepland
Vragen over Infrastructuur - Neem contact op met onze infra experts

Vragen overInfrastructuur

Neem contact op met onze infra experts