Antwerpen is een essentiële en geweldig drukke verkeersader. Op het drukste deel van de beruchte Ring passeren per etmaal ongeveer een kwart miljoen voertuigen. De verkeerdrukte zorgt voor veel vertraging, en dus economische schade. Bovendien is het een aanslag op de leefbaarheid, de luchtkwaliteit en de veiligheid. De maatschappelijke kosten zijn dus ook enorm. Belangrijke oorzaak van de overlast is dat de Ring van Antwerpen nog altijd niet gesloten is. Bij de haven, waar het geld wordt verdiend, ontbreekt nog een deel. De zeer omvangrijke en ingrijpende Oosterweelwerken moeten zorgen voor de ontbrekende schakel én voor meer leefbaarheid. Met onder meer de aanleg van tunnels onder het Albertkanaal moet de Ring het komende decennium worden gesloten. Het doel: minder files, meer leefbaarheid.
Haskoning ontwerpt – onder meer – het ondergrondse verkeersknooppunt onder en in de nabijheid van het Albertkanaal. Dit bestaan uit vier kokers, per twee gestapeld; het tunnelcomplex heeft een lengte van ruim een kilometer. Erboven komt een nieuw, uitgestrekt park. Digitale tooling speelt een wezenlijke rol. Het hele project wordt in BIM ontworpen, wat resulteert in een gedetailleerde digitale projectbeschrijving die een hele projectcyclus lang beslissingen ondersteunt. Door ons geschreven scripts om berekeningen te automatiseren, zorgen voor tijdwinst en een kleinere foutkans. Directe opdrachtgever van Haskoning is TM ROCO, een consortium van vooraanstaande Belgische aannemers. Eindklant is Lantis, de door de Vlaamse overheid opgerichte beheersmaatschappij voor de Oosterweelwerken. Uniek in het project is dat Haskoning, de klant én de klant van de klant gebruik maken van hetzelfde samenwerkingsplatform, Autodesk Construction Cloud. Iedereen heeft toegang tot dezelfde informatie. Dit zorgt voor continue duidelijkheid en maakt het proces transparant en efficiënt.
De fase van het definitieve ontwerp is nu aangebroken. Daarna is er nog veel detaillering nodig om te zorgen dat de aannemers met de werktekeningen aan de slag kunnen. Volgens de planning is het totale pakket in 2030 klaar. De ondertunneling van het Albertkanaal is een van de omvangrijkste delen van de Oosterweelwerken. Daarnaast komt er bijvoorbeeld een nieuwe tunnel onder de Schelde. Haskoning tekent ook voor dat ontwerp. Antwerpen en zijn haven kunnen dankzij de werken een motor blijven voor de Vlaamse en Europese economie. Door de ondertunneling van het Albertkanaal kom een viaduct te vervallen; daar komt een park dat stadsdelen verbindt voor fietsers en voetgangers. Het maakt Antwerpen gezonder en aangenamer om in te wonen, te werken en op bezoek te komen.
Neem contact op met onze infra experts