Eerste tunneldeel van de Scheldetunnel succesvol afgezonken

08-07-2025
Met de komst van de vernieuwde Antwerpse Ring zal het verkeer daar in de toekomst stukken beter doorstromen. Ingenieurs van Haskoning en vele partners werken er al jarenlang aan een geavanceerde snelweg die voor een groot deel ondergronds én onder de Belgische Schelde wordt aangelegd in opdracht van de Belgische opdrachtgever Lantis.
Eerste tunneldeel van de Scheldetunnel

Het tunnelelement verlaat een voorhaven van Antwerpen op weg naar zijn definitieve plek in de Schelde. Foto: Lantis.

Een sterk staaltje o.a. Nederlandse techniek bij onze zuiderburen. Op vrijdag 4 juli 2025 werd het eerste deel van de nieuwe Scheldetunnel in de bodem van de Schelde afgezonken. De volledige tunnel bestaat uit acht grote betonnen delen van elk 160 meter lang. Met een precisie operatie zijn deze enorme tunnelstukken vanuit Zeebrugge naar een opslag bij Antwerpen gevaren. Tegen het einde van dit jaar zijn ze, stuk voor stuk, daarvandaan naar hun definitieve plek in de Schelde gebracht. De Scheldetunnel is een belangrijke verbinding in de nieuwe Antwerpse ring. Onze tunnel expert René Kuiper kan je er alles over vertellen. Dit deed hij ook voor het ochtendbulletin van Hart van Nederland op nationale televisie. 

Afzinken Scheldetunnel

De tunneldelen liggen momenteel geparkeerd in het Doeldok in het Antwerpse havengebied. Met behulp van drijvende catamarans worden de tunneldelen onder de bodem van de Schelde afgezonken. 

De ballasttanks in de tunneldelen worden gevuld met water, waardoor het tunnelelement, hangende aan de catamarans, op de bodem wordt neergelaten. De Schelde kent een getijdenverschil van vijf meter en drukke scheepvaart, allemaal zaken om rekening mee te houden bij deze gigantische operatie.

René KuiperTunnel expert

Wedstrijd tussen Newton en Archimedes

Het is een wedstrijdje tussen Newton en Archimedes. Newton vanwege de zwaartekracht en Archimedes vanwege de opdrijvende kracht; het drijfvermogen van de tunnel. Als Archimedes wint, blijft de tunnel drijven, als Newton wint -op het moment dat je de ballasttanks gaat vullen- gaat de tunnel zinken. 

Tunnelexpert René Kuiper sinds 2018 betrokken

Ingenieur René Kuiper van Haskoning kan er alles over vertellen; hij is al sinds 2018 betrokken bij de Scheldetunnel. Net terug van een reis naar Sao Paulo (voor een tunnel in de grootste haven van Zuid-Amerika: Santos) duikt hij weer onder in het tunneltraject van de Antwerpse Ring. Het is enorm specialistische kennis die er maar weinig hebben, maar voor Kuiper is het de gewoonste zaak van de wereld. “Het tenderproces duurde van 2018 tot begin 2019 en begin 2020 kregen we het werk gegund. Inmiddels zijn we zover dat er vier van de acht tunneldelen naar een voorhaven van Antwerpen getransporteerd zijn; ze liggen daar tijdelijk opgeslagen. De komende weken zal onderaannemer IMMONTEC in opdracht van het aannemersconsortium COTU de elementen gaan afzinken, waarvan de eerste dit weekend. “Hier draait het al die tijd om,” zegt Gert Osselaer, Directeur Operaties bij bouwheer Lantis. “Het is het absolute summum van de operatie. Alles wat we de voorbije jaren hebben gebouwd, ontworpen, getest, komt nu samen.”

Haskonings en TEC (Tunnel Engineering Consultants) zijn bekend om de ervaring in ondergrondse constructies en engineering, TEC is een samenwerking van Witteveen + Bos en Haskoning.

Betrokken partijen:

  • Lantis: Opdrachtgever
  • TM COTU:   Hoofdaannemer, bestaande uit de bedrijven BESIX, Stadsbader Contractors, DEME en Jan De Nul
  • IMMONTEC: Aannemer die instaat voor het afzinken van de elementen
  • Haskoning: Ingenieurs en brein achter de Scheldetunnel, deel van het ingenieursconsortium Sturino 
 
Eerste tunneldeel van de Scheldetunnel

Met enkele belangrijke ingrepen maken we de Ring rond. Er komt een nieuwe snelwegtunnel onder de Schelde. Zo ontstaat er rond Antwerpen een extra mogelijkheid om de Schelde te kruisen. Via het nieuwe Oosterweelknooppunt aan het Noordkasteel en de Kanaaltunnels onder het Albertkanaal, sluit de nieuwe Scheldetunnel aan op de Ring en rij je vlot richting Nederland of het zuiden van de stad.

LantisOpdrachtgever
Persvragen  - Neem contact op met ons Media team

Persvragen

Neem contact op met ons Media team

Language is changing...